.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شش پروژه بزرگ گلستان فاقد مجوز محیط زیست

در حالی معاون محیط زیست گلستان عنوان می کند که شش طرح مهم مصوب دولت در استان مجوزهای زیست محیطی ندارند که اجرای این طرحها در توسعه استان نقش انکارناپذیری دارند، اما نداشتن مجوز موضوعی است که در آینده بسیار مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش مهر، مهران جهانشاهی صبح شنبه در نشست خبری اعلام کرد: شش طرح بزرگ و مهم استان فاقد ارزیابیهای زیست محیطی و مجوز این بخش است.

وی اظهار داشت: این پروژه ها شامل مسیر آزادشهر به مینودشت، جاده خوش ییلاق به آزادشهر، جاده پارک ملی گلستان محل مناقشه بین ما و جاده ابر از جمله این طرحهاست.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فرودگاه گرگان، پروژه راه آهن گرگان به ترکمنستان، راه آهن گرگان به مشهد از دیگر طرحهای بدون مجوز زیست محیطی است که درخواست انجام مطالعات زیست محیطی آن شده است.

به گفته جهانشاهی، مطالعات زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی و شهرک هزار هکتاری اترک نیز صورت نگرفت است.

معاون محیط زیست گلستان بیان داشت: مطالعه تعدادی از پروژه های گردشگری نیز انجام نشد که شامل پروژه گردشگری آرمان طبیعت، نگین بندرترکمن، دهکده ساحلی بندر ترکمن است.

وی اظهار داشت: پروژه های فولاد نورد نوکنده و سد مخزنی محمدآباد علی آباد کتول نیز از دیگر طرحهایی است که مطالعات زیست محیطی آن در دست اجراست.

نبود مجوزهای زیست محیطی طرحهای مهم و بزرگ گلستان درحالی است که بسیاری این طرحها در مرحله اجرایی قرار گرفته است و روند پیشرفت برخی از آنها مطلوب است.

تشریع پروژه ها: راه آهن گرگان به ترکمستان

در سفر دوم هیئت دولت به گلستان، هیئت وزیران در راستای تسهیل در حمل و نقل جاده ای و ریلی، وزارت راه و ترابری را موظف کرده بود نسبت به احداث و بهسازی راه های مواصلاتی استان گلستان اقدام کند.

بر این اساس هیئت وزیران، وزارت راه و ترابری را موظف کرده بود با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و همکاری استانداری نسبت به انجام مطالعات راه آهن گرگان - مرز ترکمنستان (اینچه برون) در سال 1387 و پیش بینی اعتبار در لایحه بودجه سال 1388، احداث راه آهن گرگان - مشهد و تکمیل مطالعات راه اصلی گنبد - اینچه برون در سال 1387 اقدام کند.

راه آهن گرگان - مشهد

راه آهن سراسری گرگان - مشهد از جمله مصوبات سفر هیئت دولت به گلستان بود که پس از گذشت دو سال از تصویب بالاخره در آذرماه سال جاری با حضور وزیر راه و ترابری و رئیس مجلس روند اجرایی آن آغاز شد.

این طرح دارای 650 کیلومتر طول بوده که 170 کیلومتر آن در استان گلستان قرار دارد و برای اجرای این طرح در مجموع 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با تکمیل این طرح، زائران ثامن الحجج از استانهای شمالی و گلستان می توانند مسیر 10 ساعته گرگان به مشهد را در زمان کوتاهتری طی کنند.

همچنین این طرح سه استان کشور شامل گلستان خراسان رضوی و شمالی را به صورت ریلی به هم متصل می کند که برای اجرای این طرح 150 میلیارد ریال از اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است که مدت اجرای این طرح 24 ماهه بوده و طول این کمربندی 15.5 کیلومتر است.

منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان در جلسه بیست و سوم فروردین ماه سال جاری در مجلس مصوب شد و اخیرا این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شد.

منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان که ساخت آن از پارسال آغاز شد هم اکنون در مرحله ایجاد زیرساخت ها مانند آب، گاز، تلفن و برق است و برای این کار 30 میلیارد ریال هزینه شد.

جاده علی آباد - شاهرود

این جاده در پی درخواستهای متعدد مردم و مسئولان منطقه در سال 1362 به پیشنهاد اداره کل راه و ترابری وقت با نظر مشاوران و کارشناسان فنی وزارت راه و ترابری قرارداد مطالعات مراحل اول و دوم جاده علی آباد کتول - شاهرود از طریق محور زرین گل با مهندسین مشاور اتحاد راه منعقد شد که در آن مشخصات محور به صورت راه فرعی اعلام شد.

مطالعات آن به طور جدی و سریع با استفاده از پیشرفته ترین تکنیکهای راهسازی آغاز ولی بعدها به علت ضرورت و دلایل مورد اشاره به پیشنهاد ادارات کل راه و ترابری وقت گرگان و استان سمنان مشخصات آن راه فرعی درجه یک با مشخصات راه اصلی اعلام و مطالعات آن دنبال شد.

بالاخره در سال 1384 با سفر رئیس جمهور به استان گلستان و شهرستان علی آباد کتول خواسته مردم و مسئولان منطقه در قالب یکی از مصوبات اصلی هیئت دولت در شهرستان و استان مطرح و مقرر شد نسبت به تکمیل راه علی آباد به شاهرود با استفاده از اعتبارات نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و ترابری به نسبت مساوی اقدام شود.

پس از این مصوبه، مطالعات مقدماتی این پروژه آغاز و با راهنمایی کارشناسان منابع طبیعی استان باقی مانده مسیر اجرای پروژه مشخص شد و طول مسیری که در این قسمت مورد مطالعه قرار گرفت 24 کیلومتر بود که نقشه های تفصیلی 6.5 کیلومتر از مسیر تهیه و عملیات اجرایی سه کیلومتر خارج از عرصه های جنگلی شروع و بخشی از عملیات به انجام رسید که در ادامه با مخالفت سازمان محیط زیست کشور این پروژه متوقف شد.

جاده پارک ملی گلستان

تعریض این جاده اکنون به یک معضل زیست محیطی مبدل شده به نحوی که بسیاری از مجامع و دوستداران حیات وحش و طبیعت خواستار لغو عملیات تعریض و جاده سازی در این پارک هستند.

ساخت این جاده به مصوبه ای در سال 82 از سوی دولت وقت برمی گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امدادرسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

وضعیت کنونی جاده مغایر با این مصوبه است و فعالیتهای صورت گرفته در سالهای گذشته این جاده را به اتوبان و بزرگراهی مبدل کرده که اصول زیست محیطی را نادیده گرفته است.

بر اساس مصوبه اولیه عرض جاده باید حداقل بین شش و حداکثر 11 متر باشد ولی اکنون عرض موجود در برخی جاها به 50 تا 60 متر رسیده است و شبه چهار بانده شدن جاده را در داخل پارک ملی گلستان تقویت و مایه نگرانی طبیعت دوستان شده است.

ساخت این جاده آسیایی در ذخیرگاه بیوسفری جهان در حالی است که هرگونه تخریب محیط زیست و تغییر اکوسیستم در پارکهای ملی ممنوع و مغایر ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است و هیچ مقامی نمی تواند اجازه و دستوری مبنی بر تخریب محیط زیست در پارک های ملی صادر کنند.

در جریان دو سفر هیئت دولت به استان بیش از 277 مصوبه تصویب شد که تاکنون 93.4 درصد مصوبات دور اول و 67.2 درصد مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان اجرایی و تکمیل شده است و سفر سوم هیئت دولت به گلستان به احتمال زیاد تا پایان سال جاری انجام می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.